بیمه اتکایی ایرانیان در سال ۱۴۰۲ نتوانست به اندازه بازده بدون ریسک سود کسب کند

بیمه اتکایی ایرانیان در صورت‌های مالی حسابرسی شده یکساله خود منتهی به ۳۰ دی ۱۴۰۲، با رشدی ۳۰ درصدی ۵۵۲ میلیارد تومان حق بیمه خالص کسب کرده در حالی که با رشد ۶۸ درصدی ۳۰۸ میلیارد تومان خسارت خالص پرداخت کرده است.

اتکایی ایرانیان
بیمه اتکایی ایرانیان

بیمه اتکایی ایرانیان در صورت‌های مالی حسابرسی شده یکساله خود منتهی به ۳۰ دی ۱۴۰۲، با رشدی ۳۰ درصدی ۵۵۲ میلیارد تومان حق بیمه خالص کسب کرده در حالی که با رشد ۶۸ درصدی ۳۰۸ میلیارد تومان خسارت خالص پرداخت کرده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده ناکارآمدی در مدیریت ریسک و کنترل خسارت‌ها باشد. نسبت خسارت شرکت نیز از ۴۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۶ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که نشان‌دهنده این است که شرکت برای هر ۱۰۰ تومان حق بیمه دریافتی، ۵۶ تومان خسارت پرداخت کرده است.

اتکایی ایرانیان در سال ۱۴۰۲ نیمی از پرتفوی خود را به رشته‌های درمان و آتش‌سوری اختصاص داده و رشته‌های نفت و انرژی، مهندسی و باربری به ترتیب در رده‌های بعدی هستند. این شرکت در سال مال ۱۴۰۲ فعالیتی در زمینه بیمه‌های ثالث، خودرو و زندگی نداشته است.

بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه اتکایی ایرانیان

کل درآمدهای بیمه‌ای این شرکت به ۶۲۱ میلیارد تومان رسیده و رشدی ۲۲ درصدی داشته در حالی که هزینه‌های بیمه‌ای آن با رشدی ۳۳ درصدی به ۱۵۷ میلیارد تومان رسیده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ سود ناخالص ۱۵۴ میلیارد تومانی کسب کرده که نسبت به دوره مشابه قبلی ۲۵ درصد افت کرده که نشان‌دهنده مشکلات در بهره‌وری و کارایی مجموعه است. نسبت سود ناخالص به درآمد حق بیمه خالص شرکت از بیش از ۱۳۰ درصد به ۱۰۴ درصد کاهش یافته است.

بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه اتکایی ایرانیان

از طرفی، هزینه‌های اداری و عمومی این شرکت با ۴۷ نفر پرسنل و بدون شعبه فیزیکی رشدی ۵۶ درصدی داشته و به حدود ۴۰ میلیارد تومان رسیده است. این افزایش قابل توجه در هزینه‌های اداری و عمومی، با توجه به تعداد کم پرسنل و عدم وجود شعبه فیزیکی، نشان‌دهنده ناکارآمدی در مدیریت هزینه‌ها و افزایش بی‌رویه هزینه‌های غیرضروری است. این موضوع می‌تواند به شدت بر سودآوری و کارایی مالی شرکت تأثیر منفی بگذارد. نسبت هزینه شرکت از ۶ درصد به ۷.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش نشان‌دهنده این است که شرکت نسبت بیشتری از درآمدهای خود را صرف هزینه‌های اداری و عمومی کرده است، که به معنای کاهش کارایی عملیاتی و بهره‌وری شرکت است.

بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه اتکایی ایرانیان

در نهایت، این شرکت با سرمایه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی در سال مال ۱۴۰۲ حدود ۵۹۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که نسبت به دوره مشابه تنها ۴ درصد رشد کرده است. این سود ناچیز در شرایطی حاصل شده که بازده بدون ریسک سرمایه‌گذاری در کشور در سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۲۰ درصد بوده است. بازده حقوق صاحبان سهام شرکت از ۳۴.۲ به ۲۸.۳ درصد کاهش یافته است. این وضعیت نشان می‌دهد که شرکت نتوانسته است بازدهی متناسب با ریسک‌های پذیرفته‌شده و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده تولید کند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران به شرکت شود و آن‌ها را به دنبال گزینه‌های سرمایه‌گذاری با بازدهی بالاتر سوق دهد. همچنین، نسبت سود خالص به حق بیمه خالص شرکت از ۱۳۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۶.۹ درصد در سال ۱۴۰۲ افت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا