محمود اسعد سامانی، تحلیل‌گر صنعت بیمه: بیمه‌گری یعنی مدیریت ریسک کردن با استفاده از مکانیزم‌های بیمه‌ای

محمود اسعد سامانی، تحلیل‌گر صنعت بیمه در اظهاراتی در «اتاق صنعت بیمه» در واکنش به حادثه آتشسوزی بیمارستان گاندی توضیحاتی ارائه داد.

محمود اسعد سامانی، کارشناس صنعت بیمه
محمود اسعد سامانی، کارشناس صنعت بیمه
️به گزارش فرکانس بیمه، محمود اسعد سامانی، تحلیل‌گر صنعت بیمه در اظهاراتی در «اتاق صنعت بیمه» در واکنش به حادثه آتشسوزی بیمارستان گاندی، بیان کرد:
️باز هم حادثه تأسف بار دیگری و اینبار بیمارستان گاندی. و باز هم همان بحث‌های تکراری همیشگی: نا ایمن بودن ساختمان بیمارستان و هشدارهای داده شده قبلی و اینکه چرا بیمه شده بود و مسؤلیت و احیاناً قصور شرکتهای بیمه در این مورد چه بوده و چند روزی بر سر خط خبرها بودن و سپس فراموشی تا حادثه بعدی و تکرار و باز هم تکرار، بی هیچ نتیجه ای.
️قدر مسلم بیمه‌گری یعنی مدیریت ریسک کردن با استفاده از مکانیزم‌های بیمه‌ای. البته این راهبرد مدیریت ریسک فقط مناسب ریسک‌های بیمه پذیر است و در اساس هر ریسکی را نمیتوان با روشهای بیمه‌ای کنترل و مدیریت کرد.
️تا چند دهه پیش، بیمه کردن فقط به عنوان راهبرد/استراتژی انتقال ریسک و تأمین مالی خسارت شناخته می‌شد ولی اکنون این انتظار وجود دارد که پوشش بیمه ای، راهبرد کاهش و تقلیل ریسک یعنی Risk Mitigation را نیز محقق کند.
️به بیان دیگر، یک استراتژی یا راهبرد جدید به شرکتهای بیمه اضافه شده است. تا پیش از این شرکتهای بیمه دو مأموریت اصلی یا همان استراتژی برای خود قائل بودند: انتقال ریسک و رسیدگی و پرداخت یا همان تأمین مالی خسارتها. ولی اکنون ضلع سومی به این دو ضلع قبلی اضافه شده است: کاهش ریسک.
️به عبارت دیگر، مدیریت ریسک از طریق مکانیزم بیمه ای بایستی به تقلیل و کاهش ریسک هم منجر شود.
️از این رو، مؤسسات بیمه این استراتژی کلان را پذیرفته و در اهداف، برنامه ها و عملیات خود لحاظ کرده و مجموعه فرآیندهای مربوط به بیمه نامه های مختلف شان را از مرحله تولید محصول تا ارزیابی ریسک، آکچوئری، صدور و غیره به گونه ای طراحی می‌کنند که در عمل به این مهم نائل شوند. این یعنی اینکه چرخشی استراتژیک در صنعت بیمه اتفاق افتاده و استراتژی Risk Mitigation به دو راهبرد قبلی اضافه شده است.
️بنابراین، ضروری است که شرکتهای بیمه کشور و در رأس آنها بیمه مرکزی نیز به این مهم بپردازند و رسماً آنرا را اعلام و زمینه عملیاتی شدن آن را مهیا کنند.
️در این رابطه مثالهای متعددی از چگونگی عملیاتی کردن این استراتژی کلان در شرکتهای بیمه می‌توان ارائه کرد. برای مثال: تعیین MWS در بعضی از بیمه نامه های انرژی، یا شروط پیشنیازی یا وارانتی های مختلف مثل لزوم پیروی از آخرین قواعد ایمنی(the latest safety rules and regulations) یا لزوم عملیاتی بودن تجهیزات اطفا حریق،…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا