به مدیرعاملی مسعود بادین؛ روند درآمد حق‎بیمه خالص بیمه آسیا از ۱۳۹۸ تاکنون

براساس آمارها می‎توان گفت که بهبود استراتژیک در بیمه آسیا باعث کاهش نسبت خسارت‌ها و افزایش کارایی عملیاتی شده است.

بیمه آسیا
بیمه آسیا

به گزارش فرکانس بیمه، رشته‌های ثالث، درمان و بدنه خودرو به ترتیب ۳۵، ۲۱.۸ و ۱۵.۵ درصد پرتفوی بیمه آسیا را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است. تمرکز بر این سه حوزه می‌تواند نشان‌دهنده یک استراتژی محتاطانه و همزمان پیشرو باشد که به ثبات مالی شرکت کمک می‌کند. سایر رشته‌ها که حدود یک چهارم پرتفو را در اختیار داشته‌اند سهمی کمتر از ۵ درصدی در پرتفوی یک سال اخیر بیمه آسیا داشته‌اند و به تنوع پرتفو کمک کرده‌اند.

بیمه آسیا
بیمه آسیا

مطابق با صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲، بیمه‌ آسیا توانسته درآمد حق بیمه ناخالص چشمگیر ۲۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومانی کسب کرده که ۵۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته که بیانگر توانایی بیمه آسیا در جذب مشتریان جدید و افزایش تنوع محصولات بیمه‌ای است که منجر به افزایش فروش شده است. این نوع رشد نه تنها از دیدگاه درآمدی بلکه به عنوان نشانه‌ای از توسعه بازار و تقویت جایگاه رقابتی شرکت در صنعت بیمه بسیار مهم است.

این شرکت ۲ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان صرف حق بیمه اتکایی واگذاری کرده که باعث شده حق بیمه خالص شرکت از ۱۳ هزارو ۹۴ میلیارد تومان به ۲۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان رسیده و رشدی ۵ درصدی داشته است. حق بیمه اتکایی نوعی از بیمه است که شرکت‌های بیمه برای توزیع ریسک‌های خود و کاهش بار مالی ناشی از خسارات بزرگ به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کنند. این استراتژی نشان‌دهنده مدیریت ریسک محتاطانه و هوشمندانه بیمه آسیا است که می‌تواند در درازمدت به حفظ ثبات مالی و کاهش نوسانات شدید در سودآوری کمک کند.

بیمه آسیا
بیمه آسیا

درآمدهای سرمایه‌گذاری بیمه آسیا نیز در سال قبل رشدی ۱۰۴ درصدی داشته و به ۲ هزار و ۶۴۶ میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده توانایی بالای بیمه آسیا در استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی‌های بالا از دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده است. این می‌تواند ناشی از تصمیمات هوشمندانه در انتخاب پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری با ریسک و بازده متعادل و همچنین بهره‌گیری از شرایط مطلوب بازار باشد.

همچنین، سایر درآمدهای بیمه‌ای با رشدی ۵۱ درصدی به ۴۳۳ میلیارد تومان رسیده و به تنوع بیش‌تر روش‌های درآمدی شرکت کمک کرده است. بدین ترتیب، مجموع درآمدهای بیمه‌ای آسیا از ۱۴ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان به ۲۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان رسیده و رشد ۶۲ درصدی داشته که نشان‌دهنده توانایی بیمه آسیا در افزایش قابل توجه حجم کسب‌وکار و بهبود عملکرد کلی شرکت است. این رشد چشمگیر می‌تواند به عنوان شاخصی از توسعه پایدار و افزایش اعتماد مشتریان و سهامداران در نظر گرفته شود.

 نسبت سرمایه‌گذاری به کل دارایی شرکت نیز از ۳۵.۴ در سال ۱۴۰۱ به ۳۶.۱ درصد رسیده که اگرچه تغییر نسبتاً کوچکی است، اما نشان‌دهنده گرایش مداوم شرکت به سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک است که می‌تواند برای آینده‌ی بیمه آسیا مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. نسبت خسارت‌های پرداختی به حق بیمه صادره شرکت نیز از ۸۵.۳ درصد به ۸۲.۸ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد شرکت توانسته است به شکل مؤثرتری ریسک‌های خود را مدیریت کند. این کاهش تقریبا سه درصدی نشان دهنده بهبود در استراتژی‌های پذیرش ریسک و مدیریت خسارت است که می‌تواند به کاهش پرداخت‌های خسارت منجر شود و در نتیجه حاشیه سود شرکت را بهبود بخشد. این امر به ویژه در صنعت بیمه که میزان خسارت‌های پرداختی می‌تواند به طور قابل توجهی بر سودآوری تأثیر بگذارد، بسیار حیاتی است.

بیمه آسیا
بیمه آسیا

مجموع هزینه‌های بیمه‌ای شرکت نیز با رشدی ۵۷ درصدی ناشی از گسترش فعالیت‌های بیمه‌ای و افزایش حجم کسب‌وکار شرکت به ۴ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان رسیده است. نسبت هزینه‌های عمومی و اداری شرکت به حق بیمه تولیدی که یک شاخص مهم از بهبود کارایی عملیاتی است نیز از ۹.۹ درصد به ۸.۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که شرکت توانسته است هزینه‌های خود را بهتر کنترل کند و بهره‌وری عمومی خود را افزایش دهد.

بدین ترتیب، سود ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۲ رشدی ۵۶۹ درصدی داشته و به هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان رسیده که یک دستاورد فوق‌العاده است و نشان می‌دهد که بیمه آسیا توانسته است درآمدهای خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. نسبت سود ناخالص به کل حق بیمه صادره از ۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و بیانگر بهبود فزاینده در کارایی و بهره‌وری شرکت است، که نه تنها در افزایش درآمدها بلکه در کاهش هزینه‌ها و مدیریت هزینه‌های مرتبط با خسارت‌ها نیز مؤثر بوده است است.

بیمه آسیا
بیمه آسیا

 سود عملیاتی بیمه آسیا نیز در سال ۱۴۰۲ به ۲۱۷ میلیارد تومان رسیده که ۳۳۲ درصد نسبت به دوره قبلی رشد داشته است. این افزایش نشان‌دهنده بهبود در مدیریت عملیاتی و افزایش توانایی شرکت در کسب درآمد از فعالیت‌های بیمه‌ای است. در نهایت نیز بیمه آسیا با سرمایه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۴۱۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این یعنی شرکت توانسته برای هر سهم خود ۱۲۰ ریال سود خالص ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا