عضو سابق شورای عالی بیمه: بیمه مرکزی باید بپذیرد که ناظر است نه رئیس!

عضو سابق شورای عالی بیمه در یادداشتی گفت که بیمه مرکزی باید بپذیرد که ناظر است نه رئیس!

غلامعلی ثبات، عضو شورای عالی بیمه
غلامعلی ثبات، عضو شورای عالی بیمه
به گزارش فرکانس بیمه، علی ثبات، عضو سابق شورای عالی بیمه در یادداشتی نوشت:  در پاسخ به نظرخواهی یکی از مسوولین محترم که درباره اولویت‌های آیین نامه ای، برنامه ای و اقدامی مورد انتظار از نهاد ناظر در سال ۱۴۰۲ پرسیده بود موارد زیر را نوشتم:
۱- بیمه مرکزی باید بپذیرد که ناظر است نه رئیس و از رفتارهای رئیس مآبانه که بدون استناد به قانون و مقررات انجام می‌دهد دست بردارد، حتی رفتارهای لازم و مفید که جزو وظایف و اختیاراتش نیست و اگر انجام ندهد کوتاهی محسوب نمی‌شود.
۲- سراغ تدوین و تصویب مقررات فراتر از قانون که نه نظارت پذیر است و نه کارآمدی دارد نرود. شرکتهای بیمه به راحتی بیشتر مصوبات شورای عالی بیمه را نقض می‌کنند و بیمه مرکزی یا آگاه نمی‌شود یا اقدام‌هایش موجب اصلاح رفتارهای متخلفانه نمی‌شود.
۳- مهمترین رویکرد بیمه مرکزی باید این باشد که بتواند توانگری شرکتهای بیمه را به صورت برخط پایش کند و در آن صورت خیلی از آیین نامه ها بی اهمیت می‌شود.
۴- قانون بیمه شخص ثالث باید اصلاح و بختک پرداخت خسارت‌های بدنی حوادث رانندگی از روی صنعت بیمه برداشته و در صندوق تأمین خسارت‌های بدنی متمرکز شود که همه زمینه های لازم را برای انجام این وظیفه دارد.
۵- بیمه درمان که نیاز به زیرساخت بزرگ عملیاتی دارد و وابسته به عوامل متعدد خارج از اختیار شرکتهای بیمه است باید در دو یا سه شرکت بیمه تخصصی متمرکز شود و سایر شرکتهای بیمه آن را کنار بگذارند. شرکتهای دانا، دی و آسماری تجربه و تخصص ویژه ای در این زمینه دارند.
۶- بسیار مهم و لازم است که بیمه های زندگی فقط در چند شرکت معدود مستقل عرضه شوند تا بتوان از حفظ حقوق بیمه گذاران آن مطمئن شد و جلوی واریز شدن منافع بیمه گذاران به حقوق صاحبان سهام را گرفت. بیمه های پاسارگاد و کارآفرین بیش از سایرین شرایط تفکیک عملیات و تاسیس شرکت مستقل بیمه زندگی را دارند.
۷- به جای تاسیس و تجویز عملیات قبولی اتکایی در تعداد زیاد شرکتهای کوچک بیمه، نیاز شدید به یک شرکت بزرگ و ملی اتکایی داریم که بیش از همه با تجمیع عملیات اتکایی بیمه مرکزی و بیمه ایران شدنی است. ویژگی اصلی شرکت بیمه اتکایی بعد از توزیع جهانی ریسک، کنترل رعایت موازین فنی در شرکتهای مستقیم است که فقط از شرکتهای بزرگ و با سابقه برمی آید. هیچ جای دنیا اینقدر شرکت کوچک اتکایی و مجوز قبولی اتکایی ندارند.
۸- به مقام‌ها و نهادهای کشور بفهمانید که شرکتهای بیمه بنگاه اقتصادی هستند و اگر آنها را زیر مجموعه و تابع دستورات خود نبینند می‌توانند نقش تعیین کننده ای در توسعه و تسهیل امور کشور داشته باشند.
۹- بیمه مرکزی در چند سال آینده با بازنشستگی و خروج نیروهای با سابقه و ورود نیروهای نوآموز و سفارشی از حداقل اقتدار و اشراف لازم بر صنعت بیمه هم تهی خواهد شد. نمی‌دانم مقام‌ها به ویژه وزیر محترم اقتصاد چه فکری در سر دارند که مشغول تسریع این روند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا